Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna som rör beställning och leveranser av semin
Vanliga frågor om seminbeställningar
Som kund hos oss kan du fritt välja vilken faderras som passar dig och din produktion. Det finns ingen avtalstid eller uppsägningstid vid byte av faderras, utan dessa kan ändras när som helst i mån av tillgång. Tillgången beror på hur ofta och hur många doser du tar vid varje tillfälle och om vi behöver öka upp antalet galtar av den rasen du vill byta till på seminstationen eller ej.
Detta gäller för köp av semin med DanBred genetik
Om du vill använda DanBreds genetik behöver du teckna ett köpavtal med DanBred. Köpavtalet ger dig rätt att köpa semindoser med DanBred-genetik, men du förbinder dig inte till att köpa något. Avtalet är giltigt i 2 år och behöver därefter förnyas om du vill fortsätta köpa semin med DanBred-genetik.
Vill du byta faderras eller teckna ett köpeavtal med DanBred så kontaktar du vår ordermottagning som hjälper dig vidare.
Till skillnad mot faderraserna så måste alla smågrisproducerande besättningar, oavsett rekryteringsform, teckna ett avtal och göra ett aktivt val om man vill ha DanBred eller Topigs Norsvins genetik på sina suggor på gården.
Så länge du inte gjort ett aktivt val att byta genetik från Topigs Norsvin, är uppsägningstiden 3 månader och du kan byta till DanBred inför nästkommande kvartal.
DanBreds avtalstid är 12 månader, med en uppsägningstid på 6 månader. Dvs du kan säga upp avtalet närsomhelst, men du förbinder dig till att betala suggavgift i 12 månader.
Har man bytt till DanBred och vill byta tillbaka till Topigs Norsvin, gäller samma avtals- och uppsägningstider som för DanBred. Dvs avtalstiden är 12 månader, med en uppsägningstid på 6 månader.
Om man inte vill vänta med att få byta genetik kan man teckna dubbla avtal och betala suggavgift till båda avelsbolagen under uppsägningstiden.
Mer info hittar du här
Det bästa alternativet för oss och för dig är att du meddelar vilka galtar du inte vill ha. För att få ut så många semindoser som möjligt vid varje samling är målsättningen att inte samla galtarna oftare än 3 gånger under en 2-veckorsperiod. Samlas de oftare går produktionen av spermier ner och det går åt fler galtar och tar längre tid att få ihop beställt antal doser.
Om du har önskemål om att få semin från en specifik galt är det viktigt att vara ute i god tid, senast torsdag veckan före leverans, så att vi kan optimera samling av galtar på bästa sätt. Vi kan inte garantera att du får doser från önskad galt, den har kanske redan blivit tappad aktuell vecka, den kanske inte vill hoppa eller har kanske dålig spermiekvalitet. Det är därför viktigt att du även anger en eller flera reservgaltar vid beställningen.
Senast kl.09.00 behöver vi ha din beställning för leverans till nästkommande vardag. Om du har glömt att beställa semin före kl 09, men kommer på det före kl 10.00 ring ordermottagningen så kollar vi om det går att lösa.
Söndagspaket med billeverans måste beställas senast kl. 14.00 sista vardagen före helgen. Detta gäller även beställningar via mejl eller via webbshoppen.
För att undvika att missa att beställa semin rekommenderar vi att lämna in en årsbeställning.
Vi lyssnar av vår telefonsvarare kontinuerligt vardagar fram till kl 14.30. Behöver du komma i kontakt med oss kan du lämna meddelande där så ringer vi upp dig.
Telefonsvararen lyssnas ej av under helgen, dvs mellan fredag kl 14.30 och måndag kl 06.00.
När vi har tagit emot din beställning skickas en orderbekräftelse till din mejl-adress. Om du inte har fått någon bekräftelse kan det bero på att vi har fel kontaktuppgifter till dig. Kontakta vår ordermottagning så att de kan kolla att vi har rätt kontaktuppgifter till dig.
Vanliga frågor om seminleveranser
Om du får dina semindoser levererade med PostNord kan du med deras App på ett enkelt sätt hålla koll på ditt seminpaket genom hela kedjan. Redan när vi förbereder packningen av ditt seminpaket finns information om leveransen i appen. Sedan kan du följa paketets väg tills det hamnar på din gård. Det gör det enkelt att hålla reda på var ditt paket är – och när, var och hur det levereras.
Det enda du behöver göra är att ladda ner appen och skapa ett konto med din e-postadress. Gå sedan in på profil och hantera konto. Där kan du även ange det telefonnummer som används för er sms-avisering idag.
Ladda ner från >> App store
Ladda ner från >> Google Play
Det finns även andra appar med samma funktion men som har stöd för flara leveranstjänster på marknaden än PostNord.
Behöver ni hjälp? Kontakta ordermottagningen.
Om du inte har fått din seminleverans kontakta
- Fram till kl 14.00 kontakta vår ordermottagning tel: 010-130 89 32
- Fram till kl 14.30 lämna ett meddelande på vår telefonsvarare tel: 010-130 89 30, så ringer vi upp dig.
- Övriga tider kontakta seminstationschef Mikaela Lekenvall.
Den rekommenderade förvaringstemperaturen för semindoser är 17-18 grader. Om temperaturen i paketet är under 15 grader vid leverans kontakta ordermottagningen.
Oftast är det inget problem att använda dosen eftersom det är temperaturen i luften runt doserna som mäts och det tar längre tid innan vätskan i dosen har samma temperatur som den omgivande luften.
Vanliga frågor om ny fraktlösning
Vi har varit i kontakt med flera aktörer, som t ex UPS och Schenker. Tyvärr kan de inte garantera leverans redan dagen efter – något som är avgörande för oss. Därför använder vi budbil och Jetpak.
Vi är alltid öppna för nya transportlösningar och utlämningsställen, men de alternativ som kommer att börja gälla är de mest prisvärda vi hittills hittat. För att frakterna ska gå ihop behöver priset stå i rimlig proportion till hur många som faktiskt kan använda lösningen.
Vi har gjort en översyn av både fraktsätt och prissättning. Tidigare följde prislistan postens viktbaserade grupper, men eftersom Posten ändrat sina leveranser och inte längre kan möta våra behov har vi anpassat prislistan så att den bättre speglar dagens fraktkostnader. Budbilskostnaden är densamma oavsett paketets storlek, och i kombination med höjda leverantörspriser har vi därför behövt justera prisstrukturen. Vi har ändå valt att behålla två volymstorlekar eftersom många kunder tar en stor och en liten leverans, och denna lösning gör det möjligt att ha en rimlig och balanserad prissättning.
Vi har satt gränsen vid 10 doser för att ge mindre besättningar och de som tar en stor och en liten veckoleverans möjlighet till ett något lägre fraktpris.
Vi har valt en enhetlig prissättning så att kostnaden blir densamma oavsett var i landet budbilen kör. Det gör det möjligt för oss att ha fler utlämningsplatser.
Det finns redan idag en utlämningsplats i Tommarp. Där finns ett begränsat antal reservdoser som kan hämtas vid behov eller i nödfall. Kontakta ordermottagningen för prisinformation och praktiska detaljer.
PostNord erbjuder fortfarande leveranser via Parcel, men observera att leveranstiden kan vara upp till tre dagar. Vi kan inte garantera exakt leveransdag eller hur doserna förvaras under transporten, vilket innebär att vi inte kan lämna några garantier för temperaturen vid paketets ankomst.